Oficjalny Serwis Urzędu Miejskiego CZechowice - Dziedzice
brak flash
Start arrow AKTUALNOŚCI arrow lipiec 2011 arrow Pomoc dla rolników dotkniętych skutkami wichury
Pomoc dla rolników dotkniętych skutkami wichury PDF Drukuj E-mail
poniedziałek, 25 lipca 2011

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa może udzielić pomocy rolnikom ze zniszczonych terenów w wysokości do 300 tys. zł. W tym celu należy złożyć wniosek w Agencji o przyznanie wsparcia w ramach działania PROW 2007-13 noszącego nazwę

"Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych".

1.    Pomoc udzielana z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Kto może wnioskować o pomoc z ARiMR?
O pomoc mogą wnioskować poszkodowani rolnicy, jeśli wysokość szkód powstałych w wyniku zdarzeń losowych (tj. huraganu, przymrozków wiosennych, ujemnych skutków przezimowania, suszy, deszczu nawalnego, lawiny, gradu, pioruna, powodzi, obsunięcia ziemi), oszacowanych przez komisję powołaną przez wojewodę, będzie wynosiła średnio powyżej 30% wielkości średniej rocznej produkcji w uprawach rolnych, zwierzętach gospodarczych lub ryb, oraz nie mniej niż 10 tys. zł w środkach trwałych służących produkcji tzn. w budynkach, w budowlach, w maszynach, w urządzeniach służących do produkcji rolnej, sadach, plantacjach wieloletnich lub stadach podstawowych zwierząt gospodarskich.

Kiedy można złożyć wniosek do ARiMR o pomoc?

Wniosek można składać od 18 lipca do 29 sierpnia 2011 r. Wniosek w formie papierowej wraz z załącznikami można złożyć osobiście, przez upoważnioną do tego osobę w oddziale regionalnym ARiMR właściwym ze względu miejsce realizacji operacji lub za pośrednictwem biura powiatowego ARiMR, znajdującego się na obszarze właściwego oddziału. Wniosek można także przesłać pocztą, przesyłką poleconą. Należy pamiętać, aby wniosek został złożony w terminie składania wniosków, czyli od 18 lipca do 29 sierpnia 2011 r., w przypadku nadania wniosku przesyłką rejestrowana (poleconą) o dacie jego złożenia decyduje data stempla pocztowego.

Jak prawidłowo wypełnić wniosek o przyznanie pomocy?

"Formularz wniosku o przyznanie pomocy", należy przygotować zgodnie z instrukcją jego wypełnianie. Wszystkie dokumenty aplikacyjne niezbędne do otrzymania takiej pomocy są do pobrania z portalu internetowego ARiMR: www.arimr.gov.pl. Najważniejsze jest, aby we wniosku o przyznanie pomocy wypełnić pola określające:
  • dane identyfikacyjne, tj, imię i nazwisko wnioskodawcy;
  • numer identyfikacyjny producenta rolnego, o ile został nadany, a w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie posiada takiego numeru pola wniosku należy pozostawić niewypełnione, przy czym wraz z wnioskiem należy złożyć Wniosek o wpis do ewidencji producentów lub jego kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez pracownika Biura Powiatowego.
Uwaga, jeżeli któreś z wymienionych pól nie zostanie wypełnione taki wniosek pozostanie nierozpatrzony i rolnik nie otrzyma pomocy. Inne dane, mogą zostać uzupełnione w trakcie weryfikacji wniosku przez ARiMR.
 
Jakie dokumenty trzeba posiadać by móc określić we wniosku wysokość i zakres strat w gospodarstwie?
Zakres i wielkość strat rolnik może określić w oparciu o sporządzony przez komisje szacujące straty Protokół z oszacowania zakresu i wysokości szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej. Na podstawie ustaleń komisji sporządzone zostaną również opinie wojewody, w których określony zostanie zakres i wartość strat. Dokumenty te nie są jednak niezbędne do ubiegania się o przyznanie pomocy z działania „Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych".
Jeśli poszkodowany rolnik nie wszedł jeszcze w posiadanie tych dokumentów, może wypełnić wniosek w oparciu o szacunkowe dane - po otrzymaniu protokołu i opinii możliwe będzie skorygowanie złożonego wcześniej wniosku w tym zakresie, nie możne to jednak zwiększyć określonej pierwotnie wnioskowanej kwoty pomocy!

Na jaką pomoc mogą maksymalnie liczyć rolnicy?

ARiMR może przekazać pomoc na jedno gospodarstwo w wysokości nawet do 300 tys zł. Refundacji podlega do 90% kosztów poniesionych przez beneficjenta na inwestycję przywracającą potencjał produkcyjny gospodarstwa.
Wnioskodawca nie musi odtwarzać zniszczonego mienia, tzn. jeżeli w gospodarstwie rolnika zniszczeniu uległ budynek gospodarczy, nie musi on przywracać potencjału produkcyjnego tego budynku, może na przykład zakupić maszynę rolniczą.

Kiedy ARiMR poinformuje wnioskodawców o kolejności w jakiej będzie przysługiwała  pomoc?
  • prezes Agencji zobowiązany jest poinformować wnioskujących o kolejności przysługiwania pomocy nie później nie w terminie 40 dni od dnia upływu terminu składania wniosków (tj. liczonych od dnia zakończenia naboru)). Informacje zamieszczone zostaną na stronie internetowej www.arimr.gov.pl.
  • Wnioski będą rozpatrywane w ciągu 2 miesięcy od podania informacji o kolejności przysługiwania pomocy, a w przypadku pozytywnej weryfikacji będą zawierane  umowy z wnioskującymi o pomoc. Po podpisaniu umowy, rolnik zobowiązany będzie zakończyć inwestycję i złożyć do Agencji wniosek o płatność – nie później jednak niż w ciągu 24 miesięcy od zawarcia umowy (w przypadku  operacji jednoetapowych), bądź nie później niż w ciągu 36 miesięcy od zawarcia umowy (w przypadku operacji realizowanych w dwóch etapach).
DODATKOWE INFORMACJE: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, www.arimr.gov.pl; bezpłatna  infolinia tel:0-800-38-00-84, Ministerstwo Rolnictwa www.minrol.gov.pl oraz Oddziałach Regionalnych ARiMR – numery telefonów dostępne na stronie internetowej Agencji.

2. Pomoc krajowa - „Kredyty klęskowe” z dopłatami ARiMR

Co to jest „kredyt klęskowy?
Taki kredyt jest udzielany rolnikom na usuniecie szkód w ich gospodarstwach spowodowanych  przez:  susze, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dopłaca do spłaty oprocentowania takiego kredytu oraz udziela gwarancji lub poręczenia jego spłaty. „Kredyty klęskowe” można otrzymać w bankach, które zawarły z Agencją stosowne umowy.

Są dwa rodzaje „kredytów klęskowych” :

  • kredyt inwestycyjny - m.in. na odbudowę lub remont kapitalny zniszczonych lub uszkodzonych budynków inwentarskich, magazynów, składów, szklarni i innych budynków służących do produkcji, a także na zakup - w miejsce zniszczonych - nowych ciągników, maszyn i urządzeń rolniczych,
  • kredyt obrotowy - na zakup środków do produkcji rolnej, np. materiału siewnego i szkółkarskiego, nawozów, środków ochrony roślin, paliw rolniczych, inwentarza żywego, pasz, materiałów opałowych do ogrzewania szklarni i tuneli.


Warunkiem wystąpienia o kredyt jest:
złożenie wniosku o kredyt, wraz z opinią wojewody, a w przypadku kredytu „kleskowego” inwestycyjnego również z planem inwestycji, do jednego z banków współpracujących z ARiMR. Komisje szacujące wysokość szkód są już powołane i mają zakończyć pracę do końca sierpnia. Na podstawie szacunków komisji wystawiona jest opinia wojewody dotycząca zakresu i wysokości szkód spowodowanych przez powódź. Kontakt w sprawie prac komisji nawiązać należy z urzędem gminy.

 
Lista banków, w których można składać wnioski o kredyt z opinią wojewody:
·    Bank Polskiej Spółdzielczości S.A.,
·    Bank Gospodarki Żywnościowej S.A.,
·    Mazowiecki Bank Regionalny S.A.,
·    Gospodarczy Bank Wielkopolski S.A.,
·    ING Bank Śląski S.A.,
·    Bank Zachodni WBK S.A.,
·    Bank Polska Kasa Opieki S.A.
·    oraz banki spółdzielcze zrzeszone w BPS S.A., SGB GBW S.A. i MR Bank S.A.
     

Kwota kredytu nie może przekroczyć 4 mln zł dla gospodarstw rolnych lub 8 mln zł dla działów specjalnych produkcji rolnej. Wkład własny kredytobiorcy nie jest wymagany.

DODATKOWE INFORMACJE: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, www.arimr.gov.pl; bezpłatna  infolinia tel:0-800-38-00-84, Ministerstwo Rolnictwa www.minrol.gov.pl oraz Oddziałach Regionalnych ARiMR – numery telefonów dostępne na stronie internetowej Agencji.     
 

< Poprzedni   Następny >
BIP Czechowice - Dziedzice
 

Urząd Miejski w Czechowicach-Dziedzicach, Plac Jana Pawła II 1, 43-502 Czechowice-Dziedzice
Telefon: 032 214-71-10, Fax: 032 214-71-52, um@um.czechowice-dziedzice.pl

strony internetowe CANEUM.PL